Shaping consumer value orientations using semiotics in branding Belarusian products
https://doi.org/10.29235/1818-9857-2025-10-55-58
Abstract
This article examines the problematic aspects of forming a positive brand ethos, analyzes the current conditions under which the introduction of socially responsible marketing into the enterprise management strategy becomes effective. The existing prerequisites for implementing the concept of socially responsible marketing in the production and economic activities of enterprises in the Belarusian economy and society are analyzed. The mechanism for forming value orientations of consumers when branding products is presented, taking into account the semiotic approach with the aim of further commitment of future generations to the national and historical traditions, interests and values of the Belarusian people.
About the Authors
A. HrybauBelarus
T. Khatsianevich
Belarus
References
1. Грибов А.В. Принципы социально ответственного маркетинга / А.В. Грибов, Т.Г. Хатеневич // Наука и инновации. 2024. №9 (259). С. 42–47.
2. Акулич И. Социально ответственный маркетинг / И. Акулич, В. Голик // Наука и инновации. 2012. №6 (112). С. 51–53.
3. Алексиевич В.Н. Социально ответственный маркетинг в Республике Беларусь / В.Н. Алексиевич, Т. И. Курьян // Устойчивое развитие экономики: состояние, проблемы, перспективы: сб. трудов XII междунар. науч.-практ. конф., Пинск, 28 апреля 2018 г. / под ред. К. К. Шебеко. – Пинск, 2018. С. 164–165.
4. Бочарова И. Ю. Социально-этичный маркетинг в повышении корпоративной социальной ответственности / И. Ю. Бочарова // Управление экономическими системами. 2012. № 10 (46).
5. Пасечник Л.Г. Социально ответственный маркетинг при организации производства / Л.Г. Пасечник, В.Д. Марданова // Приоритетные направления регионального развития: сб. ст. по материалам II Всероссийской (национальной) науч.-практ. конф. с международным участием. 25 февраля 2021 г., г. Курган / под ред. И.Н. Миколайчика.– Курган, 2021. С. 218–223.
6. Долгопятов А.В. Развитие корпоративной социальной ответственности, повышающей социокоммерческую ценность предпринимательских структур: автореф. дис. … канд. эконом. наук: 08.00.05 – экономика и управление народным хозяйством (экономика предпринимательства) / А.В. Долгопятов.– М., 2012. 21 с.
7. Дудкин В.Л. Корпоративная социальная ответственность в институциональном контексте конфессиональных социально-экономических доктрин: автореф. дис. … канд. эконом. наук: 08.00.01 / В.Л. Дудкин.– Минск, 2022. 22 с.
8. Максаев А.А. Социально-этичный маркетинг в реализации корпоративной ответственности вузов на региональных рынках: автореф. дис. … д-ра эконом. наук: 08.00.05: экономика и управление народным хозяйством: маркетинг / А.А. Максаев.– Ростов-на-Дону, 2022. 59 с.
9. Жданов Д.А. Человек экономический – взгляды и подходы / Д.А. Жданов // Журнал экономической теории. 2014. №3. С. 106–114.
10. Соловьева Л.Л. Брендинг белорусских производителей товаров и услуг / Л.Л. Соловьева, И.А. Фукова // https://cyberleninka.ru/article/n/brending-belorusskihproizvoditeley-tovarov-i-uslug/viewer.
11. Акулич И.Л. Развитие культуры // Маркетинг: учебник / И.Л. Акулич.– 8-е изд., перераб. и доп.– Минск, 2014.
Review
For citations:
Hrybau A., Khatsianevich T. Shaping consumer value orientations using semiotics in branding Belarusian products. Science and Innovations. 2025;1(10):57-60. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9857-2025-10-55-58


















