Promotion of research activities in the universities of China: adaptation opportunities for Belarus
https://doi.org/10.29235/1818-9857-2025-7-46-50
Abstract
The article analyzes the state policy of the People's Republic of China on the development of research and innovation activities of institutions of higher education. The key principles of the higher education reform policy in the country are identified. The features of strategic initiatives for the development of leading national universities are identified. An assessment of the research activities of universities has been carried out. It is established that the implementation of initiatives in the field of higher education has expanded the opportunities and increased the role of universities in the national innovation system of China. Based on the results of the study, national approaches to increasing the potential of universities in the development of research and innovation activities are summarized. In the context of adapting the Chinese experience, recommendations have been developed to ensure the systematic development of the scientific and scientific-technical sphere of the Republic of Belarus in order to increase the competitiveness of the national economy.
References
1. Zhang H., Patton D., Kenney M. Building global-class universities: Assessing the impact of the 985 Project // https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0048733312002302.
2. Воробьева Е.С., Краковецкая И.В., Ван С., Нюренбергер Л.Б. Формирование конкурентоспособности системы высшего образования КНР: достижения, проблемы и перспективы // Креативная экономика. 2020. Том 14, №4. С. 509–528.
3. Xue L. Universities in China’s national innovation system // https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154144.
4. Лучшие университеты Китая – Проект 211 // https://ciidv.ru/the-best-universities-in-china.html.
5. Gaofeng Y., Krishna V.V., Zhang X., Jiang Y. Chinese Universities in the National Innovation System: Innovation, Industrial Linkages, Entrepreneurship Ecosystem and Internationalization // http://web.2ver.com/HOME/data/download/soitmc/ch%202%20State%20mediation,%20policies%20and%20edn%20in%20Chinese%20Universities.pdf.
6. План действий по возрождению образования в 21 веке // https://www.gov.cn/gongbao/shuju/1999/gwyb199902.pdf.
7. Создание университетов по ключевым дисциплинам с национальными особенностями // https://baike.baidu.com/item/%E7%89%B9%E8%89%B2%E9%87%8D%E7%82%B9%E5%AD%A6%E7%A7%91%E9%A1%B9%E7%9B%AE/2057353.
8. Уведомление Министерства образования и Министерства финансов о выпуске трех документов, в том числе «Плана строительства и развития совместного инновационного центра на 2011 г.» ( 教育部财政部关于印发2011协同创新中心建设发展规划等三个文件的通 知) // http://www.moe.gov.cn/srcsite/A16/kjs_2011jh/201404/t20140411_167787.html.
9. Liu Q., Turner D., Jing X. The “Double First-Class Initiative” in China: Background, Implementation, and Potential Problems // https://brill.com/view/journals/bire/1/1/article-p92_92.xml.
10. Уведомление Государственного совета о печати и распространении общего плана содействия строительству университетов мирового класса и дисциплин мирового класса (国务院关于印发统筹推进世界一流大学和一流学科建设总体 方案的通知) // http://www.moe.gov.cn/jyb_xxgk/moe_1777/moe_1778/201511/t20151105_217823.html.
11. Уханьский технологический университет // https://www.elibrary.ru/download/elibrary_50378045_87214333.pdf.
12. Гурулева Т.Л. Университеты КНР: современное состояние и стратегия глобального развития до 2035 года // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4, История. Регионоведение. Международные отношения. 2020. Т. 25, №2. С. 185–197.
13. Письмо об ответе на предложение № 4829 (Образование № 377) третьей сессии Национального комитета НПКСК 13-го созыва (关于政协十三届全国委员会第三次会议第4829号(教育类377号)提案答复的函 ) // http://www.moe.gov.cn/jyb_xxgk/xxgk_jyta/jyta_kjs/202009/t20200927_491784.html.
14. Уведомление о публикации списка университетов мирового класса, университетов, призванных разрабатывать дисциплины мирового класса, и дисциплин мирового класса (教育部 财政部 国家发展改革委 关于公布世界一流大学和一流学科建设高校及建设 学科名单的通知 ) // http://www.moe.gov.cn/srcsite/A22/moe_843/201709/t20170921_314942.html.
15. Уведомление о публикации списка участников второго тура Проекта Double World-Class ( 教育部 财政部 国家发展改革委 关于公布第二轮 双一流 建设高校 及 建设学科名单的通知 ) // http://www.moe.gov.cn/srcsite/A22/s7065/202202/t20220211_598710.html.
16. Сотрудник Министерства образования ответил на вопросы журналистов, касающиеся второго тура проекта Double World-Class ( 教育部有负责人就第二轮 双一流建设有关情况答记者问 ) // http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/s271/202202/t20220214_599080.html.
17. Feng Z., Guo X., Jia X. Global Comparison of Excellence Initiatives. In Education in China and the World: Achievements and Contemporary Issues // https://www.researchgate.net/publication/377072833_Graduate_Education_in_China/fulltext/659401706f6e450f19c24aa2/Graduate-Education-in-China.pdf
18. Несколько заключений о всестороннем содействии созданию университетов мирового класса и первоклассных дисциплин ( 教育部、财政部、国家发展改革 委发布 关于深入推进世界一流大学和一流学科建设的若干意见 ) // http://www.moe.gov.cn/srcsite/A22/s7065/202202/t20220211_598706.html.
Review
For citations:
Lapatava N. Promotion of research activities in the universities of China: adaptation opportunities for Belarus. Science and Innovations. 2025;(7):46-50. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9857-2025-7-46-50


















