Principles of socially responsible marketing
https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-09-42-47
Abstract
The concept of socially responsible marketing is considered in the context of modern trends in the economic policy of the Republic of Belarus and the state of business ecosystems. On the basis of complex analysis of scientific points of view and adaptation to modern conditions of management the author’s definition of socially responsible marketing is offered, its differentiation from the concepts of socially ethical marketing and relationship marketing is carried out. A system of principles of socially responsible marketing has been developed as the fundamental principles of strategic management of a Belarusian enterprise, which should be understood as internal social responsibility; external social responsibility; environmental responsibility; compliance with legal and ethical standards; receiving a profit.
About the Authors
A. HrybauBelarus
Andrei Hrybau
T. Khatsianevich
Belarus
Tatsiana Khatsianevich
References
1. Участие во Всемирном саммите по борьбе с изменением климата / Официальный интернет-портал Президента Республики Беларусь // https://president.gov.by/ru/events/uchastie-v-vsemirnom-sammite-po-borbe-s-izmeneniem-klimata.
2. Акулич И.Социально ответственный маркетинг / И. Акулич, В.Голик // Наука и инновации. 2012. №6 (112). С.51-53.
3. Управление социально ответственным поведением бизнес-структур / Н.В.Киреенко, Л.А. Нохрина, Т.И.Кислая, С.М. Мицкевич, О.В. Мойсеенок; под ред. Н.В.Киреенко.- Минск, 2013.
4. Алексиевич В.Н.Социально ответственный маркетинг в Республике Беларусь / В.Н. Алексиевич, Т.И.Курьян // Устойчивое развитие экономики: состояние, проблемы, перспективы: сб. трудов XII междунар. науч.-практ. конф.- Пинск, 2018. С.164–165.
5. Бочарова И.Ю.Социально этичный маркетинг в повышении корпоративной социальной ответственности / И.Ю. Бочарова // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2012. №10 (46). С.1-50.
6. Пасечник Л.Г.Социально ответственный маркетинг при организации производства / Л.Г. Пасечник, В.Д. Марданова // Приоритетные направления регионального развития: сб. ст. по материалам II Всероссийской (национальной) науч.-практ. конф. с международным участием. Под общей редакцией И.Н.Миколайчика.- Курган, 2021. С.218-223.
7. Шарапкова А.В. Социально-этичный маркетинг в Республике Беларусь / А.В. Шарапкова, М.А.Слонимская // Материалы докладов 46-й Республиканской науч.-техн. конф.- Витебск. 2013. С.131-132.
8. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс.- М., 2007.
9. Акулич И.Л. Маркетинг: учебник / И.Л. Акулич.- 8-е изд., перераб. и доп.- Минск, 2014.
10. ТонгоесовС.А.Социально этичный маркетинг как гармонизация интересов общества и его граждан // https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-etichnyymarketing-kak-garmonizatsiya-interesov-obschestva-i-ego-grazhdan.
11. О присуждении Премии Правительства Республики Беларусь за достижения в области качества 2022г.: постановление Совета Министров Республики Беларусь от 23.05.2023 г. № 335 // https://etalonline.by/document/?regnum=c22300335.
12. Более пятидесяти белорусских предприятий стали обладателями премии «Лидер потребительского рынка – 2023» / БЕЛТА // https://www.belta.by/society/view/bolee-pjatidesjati-belorusskih-predprijatij-stali-obladateljamipremii-lider-potrebitelskogo-rynka-2023–606585–2023/.
13. Политика ОАО «АСБ Беларусбанк» в области корпоративной социальной ответственности / ОАО «АСБ Беларусбанк» // https://belarusbank.by/site_ru/30394/politika-kso220823.pdf.
14. Компания «Дарида» // https://darida.by/company/.
15. Mark Formelle бросил экологический вызов компаниям / Mark Formelle // https://markformelle.by/info/about/novosti/mark_formelle_brosil_ekologicheskiy_vyzov_kompaniyam_zapustiv_chellendzh_plastikgudbay/.
16. Fast Fashion Gaint H&M Wins Lawsuit Accusing it of Greenwashing / The Fashion Law // https://www.thefashionlaw.com/hm-escapes-lawsuit-accusing-it-ofgreenwashing-its-fast-fashion-wares/.
17. Вступило в силу решение суда по выявленному МАРТ нарушению законодательства о рекламе / Министерство антимонопольного регулирования и торговли Республики Беларусь // https://mart.gov.by/news/novost/vstupilo-v-silureshenie-suda-po-vyyavlennomu-mart-narusheniyu-zakonodatelstva-o-reklame/.
18. В Гомеле директор передал взятку за лоббирование интересов его компании. Суд вынес приговор / БЕЛТА // https://www.belta.by/incident/view/v-gomele-direktor-peredal-vzjatku-za-lobbirovanie-interesov-ego-kompaniisud-vynes-prigovor-606037–2023/.
Review
For citations:
Hrybau A., Khatsianevich T. Principles of socially responsible marketing. Science and Innovations. 2024;(9):42-47. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-09-42-47