Features and directions of the creative economy development: Chinese experience
https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-11-54-60
Abstract
The article systematizes the basic concepts in the creative economy, key factors of its effectiveness and the importance of organizational approaches for the social development of the state. Using China as an example, it is shown that its success is due to the significant role of the state, the use of advanced world experience in the formation of a post-industrial economy and its adaptation to achieve national goals. There are analyzed the main features of cultural industries and the characteristic features of cultural production. The advantages of creative industries in promoting national economic transformations, stimulating economic growth and creating jobs are revealed.
About the Authors
Y. LiuBelarus
Yi Liu
B. Panshin
Belarus
Boris Panshin
References
1. Портер М.Конкуренция: пер. с англ.: Учеб. пособие.–М., 2000.
2. Креативная экономика государств –членов ШОС. Министерство экономического развития Российской Федерации // https://economy.gov.ru/material/file/e2feb4687edd650532aafcd7cb47aee4/Kreativnaya_ekonomika_gosudarstvchlenov_ShOS.pdf.
3. Хокинс Дж.Креативная экономика. Как превратить идеи в деньги? –М., 2006.
4. Тросби Д.Экономика и культура / Д. Тросби; пер. с англ. И.Кушнаревой.–М., 2013.
5. Игнатьева А.А.Креативные товары и креативные услуги: понятие и особенности создания // https://moluch.ru/archive/458/100821/.
6. Казакова М.В.Культурные и креативные индустрии: границы понятий // Креативная экономика. 2020. Т.14. №11. С.2875–2898.
7. «Связующий элемент»: как дизайнеры формируют образ жизни и потребительские привычки. Газета.Ru. https://www.gazeta.ru › social › 2023/07/08.
8. Рудая Т.В.Креативная экономика в системе постиндустриального общества // Креативная экономика. 2008. Т.2, №8. С.3–11.
9. Вертинская Т.С. Внешняя торговля креативными товарами и услугами в мире и перспективы ее развития в белорусско-эквадорских торговых связях / Т.С. Вертинская, Педро Колон Вальдивьесо Салинас // Вестник Института экономики НАН Беларуси: сб. науч. ст. / Нац. акад. наук Беларуси, Ин-т экономики. 2023. Вып. 6. С.43–61.
10. Культурная индустрия Китая продемонстрировала устойчивый рост доходов в 2023году // https://russian.news.cn/20231030/cc4d9f476aef42afa1c219eb0b58b876/c.html.
11. Задворная Е.С.Культурные индустрии КНР. Трансграничные рынки товаров и услуг: проблемы и исследования. Сборник материалов III Международ. науч. практ. конф. Школа экономики и менеджмента. –Владивосток, 2019. С.306–311.
12. Креативные технопарки в постиндустриальной трансформации экономики Китая / Титов С.А. [и др.] // Пространственная экономика. 2019. Т. 15, №3. С.125–146.
13. Creative Economy Outlook 2024. UNCTAD // https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme.
14. Логунцова И.В. Особенности креативной экономики Китая. Государственное управление // Электронный вестник. 2023. Вып. 98. С.21–30.
Review
For citations:
Liu Y., Panshin B. Features and directions of the creative economy development: Chinese experience. Science and Innovations. 2024;(11):54-60. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-11-54-60