![Доступ открыт](https://innosfera.belnauka.by/lib/pkp/templates/images/icons/opened.png)
![Доступ закрыт](https://innosfera.belnauka.by/lib/pkp/templates/images/icons/closed.png)
Генеративный ИИ в образовании: проблемы и перспективы
Аннотация
Исследована проблема внедрения технологий ИИ в систему образования.
Об авторе
Д. МазарчукБеларусь
Дмитрий Мазарчук, проректор по научно-методической работе, кандидат исторических наук, доцент
Список литературы
1. Доклад о человеческом развитии за2021–2022гг. «Времена неопределенности, неустроенные жизни: наше будущее в меняющемся мире» // https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021–22rupdf.pdf.
2. Концепция национальной безопасности Республики Беларусь, утвержденная Указом Президента Респ. Беларусь от09.10.2010г. № 575 // https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P31000575.
3. Hinchcliff D. How Generative AI Has Supercharged the Future of Work // https://www.constellationr.com/blog-news/how-generative-ai-has-supercharged-future-work.
4. Eloundou T., Manning S., Mishkin P., Rock D. GPTs are GPTs: An Early Look at the Labor Market Impact Potential of Large Language Models // https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P31000575.- DOI: 10.48550/arXiv.2303.10130.
5. What’s New in Artificial Intelligence from the 2023 Gartner Hype Cycle // https://www.gartner.com/en/articles/what-s-new-in-artificial-intelligence-from-the-2023-gartnerhype-cycle.
6. Open AI. Europe Terms of Use // https://openai.com/policies/terms-of-use.
7. Haoran Li [et al.]. Privacy in Large Language Models: Attacks, Defenses and Future Directions // https://arxiv.org/pdf/2310.10383.pdf.- DOI: 10.48550/arXiv.2310.10383.
8. AI Advisory Body. Interim Report: Governing AI for Humanity // http://www.un.org/en/ai-advisory-body.– Box 2.
9. Pause Giant AI Experiments: An Open Letter // https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments.
10. Lixiang Yan [et al.].Practical and Ethical Challenges of Large Language Models in Education: A Systematic Scoping Review // British Journal of Educational Technology. 2024. Vol. 55. P.104.
11. Predictions 2024: Exploration Generates Progress // https://go.forrester.com/wp-content/uploads/2023/10/Forrester-Predictions-2024.pdf.
Рецензия
Для цитирования:
Мазарчук Д. Генеративный ИИ в образовании: проблемы и перспективы. Наука и инновации. 2024;(9):24-30.
For citation:
Mazarchuk D. Generative AI in education: problems and opportunities. Science and Innovations. 2024;(9):24-30. (In Russ.)