Preview

Наука и инновации

Расширенный поиск
Доступ открыт Открытый доступ  Доступ закрыт Только для подписчиков

Генеративный ИИ в образовании: проблемы и перспективы

Аннотация

Исследована проблема внедрения технологий ИИ в систему образования.

Об авторе

Д. Мазарчук
Университет НАН Беларуси
Беларусь

Дмитрий Мазарчук, проректор по научно-методической работе, кандидат исторических наук, доцент



Список литературы

1. Доклад о человеческом развитии за2021–2022гг. «Времена неопределенности, неустроенные жизни: наше будущее в меняющемся мире» // https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021–22rupdf.pdf.

2. Концепция национальной безопасности Республики Беларусь, утвержденная Указом Президента Респ. Беларусь от09.10.2010г. № 575 // https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P31000575.

3. Hinchcliff D. How Generative AI Has Supercharged the Future of Work // https://www.constellationr.com/blog-news/how-generative-ai-has-supercharged-future-work.

4. Eloundou T., Manning S., Mishkin P., Rock D. GPTs are GPTs: An Early Look at the Labor Market Impact Potential of Large Language Models // https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=P31000575.- DOI: 10.48550/arXiv.2303.10130.

5. What’s New in Artificial Intelligence from the 2023 Gartner Hype Cycle // https://www.gartner.com/en/articles/what-s-new-in-artificial-intelligence-from-the-2023-gartnerhype-cycle.

6. Open AI. Europe Terms of Use // https://openai.com/policies/terms-of-use.

7. Haoran Li [et al.]. Privacy in Large Language Models: Attacks, Defenses and Future Directions // https://arxiv.org/pdf/2310.10383.pdf.- DOI: 10.48550/arXiv.2310.10383.

8. AI Advisory Body. Interim Report: Governing AI for Humanity // http://www.un.org/en/ai-advisory-body.– Box 2.

9. Pause Giant AI Experiments: An Open Letter // https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments.

10. Lixiang Yan [et al.].Practical and Ethical Challenges of Large Language Models in Education: A Systematic Scoping Review // British Journal of Educational Technology. 2024. Vol. 55. P.104.

11. Predictions 2024: Exploration Generates Progress // https://go.forrester.com/wp-content/uploads/2023/10/Forrester-Predictions-2024.pdf.


Рецензия

Для цитирования:


Мазарчук Д. Генеративный ИИ в образовании: проблемы и перспективы. Наука и инновации. 2024;(9):24-30.

For citation:


Mazarchuk D. Generative AI in education: problems and opportunities. Science and Innovations. 2024;(9):24-30. (In Russ.)

Просмотров: 52


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-9857 (Print)
ISSN 2412-9372 (Online)