State incentives for the commercialization of university research results
https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-07-16-24
Abstract
The mechanisms of how governments can stimulate the commercialization of the results of scientific research of universities are considered based on the cases of international and domestic practice. The experience of a number of European countries, the USA, China and Russia related to the financial and legal support for the implementation function of universities is analyzed. The key points of supporting and stimulating the commercialization process of innovations by Belarusian universities are presented. A set of priority support measures and recommendations for transforming universities' technological assets into market offerings is proposed. It is shown that in the context of the formation of a knowledge economy, scientific and technical potential serves the basis of the state's innovative progress and the driver of accelerated development through the implementation of competitive science-intensive technologies in high-tech industries. Universities, acting as a full-fledged subject of market relations, ensure the creation and development of products with high added value, as well as carry out their subsequent commercialization.
About the Author
L. ShichkoBelarus
Lyudmila Shichko
References
1. О.В. Лосева. Коммерциализация инновационных результатов научных исследований: российский и зарубежный опыт // Вопросы региональной экономики. 2019. № 2(39). С. 47–57.
2. Main science and technology indicators // https://read.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/main-science-and-technology-indicators/volume-2022/issue-2_1cdcb031-en#page54.
3. Global Innovation Index 2023: Innovation in the face of uncertainty // https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2023-en-main-report-global-innovation-index-2023-16th-edition.pdf.
4. В.А. Малахов. Анализ деятельности эндаументов университетов и научных организаций в России и в мире / В.А. Малахов, И.В. Вершинин, Ю.Ю. Нетребин. – М., 2020.
5. Опыт Китая по коммерциализации инноваций и созданию условий для их разработки // https://www.vpk.gov.by/news/comm_news/opyt-kitaya.html.
6. И.С. Фишман. Коммерциализация инноваций в практике зарубежных университетов // https://doi.org/10.22394/2410-132X-2020-6-3-159-168.
7. Исполнение федерального бюджета и бюджетов бюджетной системы Российской Федерации за 2022 г. / Министерство финансов Российской Федерации // https://minfin.gov.ru/ru/document?id_4=303683-informatsionnoe_illyustrirovannoe_izdanie_ispolnenie_federalnogo_byudzheta_i_byudzhetov_byudzhetnoi_sistemy_rossiiskoi_federatsii_za_2022_god.
8. Нечепуренко Ю.В. Коммерциализация результатов научно-технической деятельности в Республике Беларусь / Ю.В. Нечепуренко. – Минск, 2019.
9. Итоги Государственной программы инновационного развития Республики Беларусь на 2016–2020 гг. – Минск, 2021.
10. О научной и инновационной деятельности в Республике Беларусь в 2023 г. / Национальный статистический комитет Республики Беларусь // https://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/realny-sector-ekonomiki/nauka-i-innovatsii/statisticheskie-izdaniya/index_96580.
11. Нечепуренко Ю. Система управления интеллектуальной собственностью в Министерстве образования Республики Беларусь // Наука и инновации. 2021. №4. С. 48–53. https://doi.org/10.29235/1818-9857-2021-4-48-53.
12. Национальная стратегия устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь на период до 2030 г. // https://economy.gov.by/uploads/files/NSUR2030/Natsionalnaja-strategija-ustojchivogo-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitija-Respubliki-Belarus-na-period-do-2030-goda.pdf.
Review
For citations:
Shichko L. State incentives for the commercialization of university research results. Science and Innovations. 2024;(7):16-24. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9857-2024-07-16-24